Jak archiwizować i segregować dokumenty?
Każdy pracownik biurowy codziennie styka się z wieloma dokumentami. Faktury, zamówienia, oferty, umowy, kontrakty... Jest tego wiele. Aby nie stracić głowy i nie pogubić się w tzw. papierach, należy obrać wygodną metodę segregowania i archiwizowania dokumentów.
1. Segregatory
Wybór dostępnych na rynku segregatorów jest bardzo duży. Można je podzielić na następujące kategorie:
- format - na przykład segregatory A4, A5,
- szerokość grzbietu - na przykład segregatory o boku 7cm, 5cm, 4cm,
- ringi/dźwignia - segregatory dzielimy na dźwigniowe i ringowe. Segregatory dźwigniowe posiadają mechanizm ułatwiający otwieranie. Segregatory ringowe są bez mechanizmu, różnią się natomiast ilością ringów: występują 2 lub 4 ringi;
- pokrycie - występują segregatory powlekane (z połyskiem), segregatory matowe oraz ekologiczne.
2. Skoroszyty
Wybór skoroszytów wcale nie jest mniejszy niż wybór segregatorów. Skoroszyty dzielimy przede wszystkim na skoroszyty tekturowe i skoroszyty plastikowe.
Wśród skoroszytów tekturowych wyróżniamy:
- skoroszyty tekturowe oczkowe: 1/1 (całe) i 1/2 (połówki)
- skoroszyty tekturowe z zawieszką: 1/1 (całe) i 1/2 (połówki)
Natomiast wśród skoroszytów plastikowych wyróżniamy skoroszyty wpinane (z perforacją umożliwiającą wpięcie do segregatora) oraz skoroszyty niewpinane.
3. Pudła archiwizacyjne
W pracy z dokumentami bardzo przydatne są również pudła archiwizacyjne. Kartony (pudła) do archiwizacji dostępne są w różnych rozmiarach: 80mm, 100mm, 150mm - to pudła pojedyncze, ale występują również pudła zbiorcze.
4. Wąsy i klipsy
W archiwizowaniu i segregowaniu dokumentów przydatne bywają także takie akcesoria, jak mechanizmy skoroszytowe (zwane potocznie wąsami do skoroszytów) oraz klipsy archiwizacyjne.